16 november 2010 - tanken om dig själv...

Vilka krav sätter jag på mig själv, hur behandlar jag mig själv?
Det är ändå mig själv jag lever tillsammans med hela tiden. Vilken respekt och kärlek visar jag mig själv?
Om jag inte känner respekt för och tycker om mig själv, ser till så att jag respekteras, ser till att jag mår bra, ger min kropp de bästa förutsättningarna för att fungera så bra som möjligt. Hur möter och bemöter jag då andra människor?

Om jag inte anser att jag själv är värd något - hur mycket värde har då andra människor för mig?
Om jag inte tar hand om mig själv, vårdar och värnar om mig själv - hur värderar och bemöter jag då andra människor? Om jag skadar mig själv - hur behandlar jag då andra människor?

Det är svårt att tycka om allt i sig, eftersom vi är lärda att INTE göra det. Tanken om dig själv, tanken om andra människor, det är du som tänker dem, det är du som tar ansvar över dem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0